söndag 29 maj 2011

Socialdemokratisk retorik


Har lyssnat till både Juholt och Wanngård och konstaterat att det tydligen börjar sina i de socialdemokratiska leden. Wanngård lär ha suttit i kommunfullmäktige i Stockholm sedan 1994. För en politiskt intresserad medborgare har hon inte funnits. Efter att ha hört henne i talarstolen förstår jag varför hon har hållits tillbaka.

Denne Juholt är en annan backbencher som lyfts fram till en ledande position. Hans stora insats är att han genom intriger fått bort Mona Sahlin. Hans retoriska insatser får mig att börja fundera. Hans politiska arv har sina rötter i Marxismen. Som jag ser det är han någon form av Marxist och då tänker jag på bröderna Marx. Tyvärr har han knappt mustaschen gemensamt med Groucho Marx. Men Juholt gör väl så gott han kan.

När jag lyssnar till Juholt och Wanngård och deras retoriska parabler undrar jag om de inser skillnaden mellan räkost och råkost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar