fredag 25 mars 2011

Konsten att kommunicera


Det sägs att djävulen finns i detaljerna. Tycker att han också kan finnas i rubriksättning. Exempelvis skriver DN att en tredjedel vill betala TV och radio över skattsedeln. Resterande två tredjedelar vill tydligen behålla nuvarande system med TV-licens. Vad vill man kommunicera?

När det infinner sig några upprörda människor i Farsta stadsdelsnämnd för att protestera mot något som inte faller dem på läppen så anser sig dessa representera demokratin. De är överkörda och förtryckta av borgarna. 10 infinner sig – i området bor drygt 250. Vilka representerar demokratin?

Sossarna mobiliserar sina värsta gnällspikar till stadsdelsnämndens frågestunder. Det finns inte mycket som fungerar i Farsta. Åldringar misshandlas av giriga entreprenörer. Friskolorna tar betalt för att förvara barnen under förnedrande former. Folk dör på gatorna då det inte finns en fungerande sjukvård och mycket, mycket mera. Det är ett tiotal som anser sig kunna göra sig till talesmän för stadsdelsområdets ca 45 000 invånare.

De som har rörelsehinder har den högerledda alliansen ett särskilt gott öga till. Dessa skall, enligt en av övergnällspikarna, isoleras och hindras från att kunna komma ut i vårt Farsta. Döm om min förvåning då jag häromdagen träffade en ung, rullstolsburen kvinna som berättade att hon åker till Farsta för att handla. Hon tyckte att det var så lätt att komma fram i vårt Farsta. Men det är klart. Hon var inte sosse och såg möjligheter i stället för hinder.

Kommunikation är en process för att överföra information. Vilka budskap vi vill överföra till våra medmänniskor sammanhänger med våra mål och syften. Är flaskan halvtom eller halvfull. I vänstermänniskornas värld är den alltid minst halvtom. Lyckliga människor undanbedes vänligt men bestämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar