fredag 19 mars 2010

Vad kan man lita på?


Det har skrivits brev till Dagens Nyheters ledarredaktion om riksdagen och historien. Det handlar om folkmordet som de folkvalda fattade beslut om. Göran Thingwall (-) anser att riksdagen gjort det enda rätta med en rösts övervikt. Sannolikt hans.

Avser inte att polemisera med Thingwall (-) utan fundera över strecket. När Thingwall valdes in i riksdagen var det på en moderat lista. Man valde moderat politik – inte ett streck. I Sundbyberg vann Alliansen men två moderater bytta sida. Sundbybergsborna trodde att man skulle få ett maktskifte – inte ett åsiktsbyte. Hade man önskat fortsatt (S)-styre hade man valt en annan valsedel än den moderata.

Det står var och en fritt att ändra åsikt, men är det hederligt att behålla sina politiska uppdrag om man byter sida eller blir politisk vilde? Väljaren har tagit en valsedel därför att denne tror att partiet står för det som väljaren önskar. Det är inte osannolikt att väljaren utgår från att de som står på listan delar denna uppfattning.

Konsumenten som köper en vara men får någonting annat rör upp himmel och jord. Sverker Olofsson kastar produkten i soptunnan. Allmänna reklamationsnämnden har synpunkter och KO driver ärendet till domstol. Men denne Thingwall blir ett streck och innevånarna i Sundbyberg står med lång näsa.

Har som kandidat skrivit på en kandidatförsäkran där jag svär tro och loven till mitt parti. Vackert så. Men när det kommer till kritan är den tydligen inte ens värd papperet den är skriven på. Parentetiskt vill jag nämna att jag satte min signatur efter ett stort antal punkter – fråga mig inte om vilka för jag har ingen aning. Det enda jag vet är att jag som kandidat representerar en politisk inriktning som jag ställer upp för. Därmed behövs det inte mer.

Ju fler streck och fler avfällingar vi får desto större blir politikerföraktet. Det är arvodet – inte övertygelsen som styr. Väljaren förstår.

Utgår från att även politiker har ryggrad. Utgår från att de flesta av oss har en viss stolthet. Det är faktiskt skönt att möta sig själv i spegeln och inte ett streck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar