tisdag 9 mars 2010

… och så var det ju det med elektriciteten


Läser DN motor varje lördag. Denna publikation har en journalist vid namn Jacques Wallner. Han är en utmärkt motorskribent och dessutom pistolskytt. Han skriver i lördagens nummer av DN motor om elbilar under rubriken ”Snart dags att koppla in”.

Här sjungs elbilens lov i olika tonarter av dem som är parter i målet. Paul Gustafsson, vice VD på Volvo, försäkrar att man har en fungerande laddhybridbil som lanseras 2012. Bilen beräknas kunna gå 50 km på el. Om jag skall besöka mina kunder måste det vara tätt mellan uppladdningsstationerna. Vill inte tänka på vilken tid det kommer att ta.

Vattenfall skickar fram en glad optimist vid namn Göran Lundgren. Han försäkrar att elen kommer att räcka till också med många laddhybrider och rena elbilar. Det är klart – Vattenfall litar på den tyska brunkolen.

En gång i tiden skanderade man ”sol, vind och vatten”. Idag vet vi att solenergin har begränsad kapacitet. Vindkraften är dyr och när den behövs står den stilla. Vattenkraften får inte byggas ut varför denna resurs inte längre finns. (MP), (V, kommunisternas parti) och sossarnas vänsterfalang var de som skrek högst i talkörerna. Nu vet vi alternativen är kol, koldioxid och tungmetaller. De senare som avfallsprodukter vid kolkraftverken.

I Skåne tågade man fram under fältropet ”Vad skall väck – Barsebäck”. Ivrigt påhejade av de danska kraftföretag som med kolkraft skulle ersätta två reaktorer och tjäna pengar på den svenska stupiditeten. Resultatet – ännu mer kolkraft och en sämre miljö. Och en elbrist i Sverige denna inte särskilt hårda vinter. Vad det kostat svenska elkonsumenter i kronor och ören överlåter jag åt läsaren att bedöma. Tydligen lär kön av de som behöver betalningsanstånd hos elbolagen vara lång.

Kärnkraftsindustrin har haft stillastående reaktorer, vilket försvårat en trygg elleverans. Man har inte lyckats korrekt tidsberäkna underhållstider eller komplikationer vid återstart. Industrin konstaterar att man saknar erforderlig kompetens i dessa stycken. Kanske inte så underligt att begåvade och kompetenta människor undviker en verksamhet som är så osäker och vars framtid inte kan bedömas. Tror att ”Vad skall väck – Barsebäck” klingar i öronen på ingenjörer som skall välja sin framtid. Får den rödgröna röran makten så blir framtidsutsikterna än sämre varför problemen kommer att eskalera.

Och elbilarna då? De får väl lita på kolkraft från Danmark och Polen. Man kanske känner sig bättre till mods om det kommer ut mycket koldioxid någon annanstans än lite genom det egna avgasröret. Sedan skall man ha litium-jonbatterier á 45 000 kr. Dessa är känsliga. De får inte bli för varma och inte heller för kalla. De fungerar optimalt vid + 20 grader. Detta betyder att det krävs kylning eller uppvärmning vid laddning, körning och parkering. I sanning ett kraftpaket för svenska förhållanden.

Saliga äro de enfaldiga ty de skola besitta jorden står det i 1917 års bibelöversättning. Om vänsterexperimentet vinner den 19 september kommer enfalden att triumfera över det sunda förnuftet. Som vanligt är det inte nomenklaturan utan vanligt folk som står med notan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar