lördag 9 april 2011

Förbifart Stockholm


A neverending story. Bodde på Karlbergsvägen i mitten på 80-talet ungefär 150 m från Norra Stationsgatan. Där stoppades all genomfartstrafik med ett rödljus. Lysande – menar inte trafikljuset utan trafikplaneringen. Under massiva protester har första delen av Norra Länken byggts. Och så småningom kommer vi att slippa alla dessa långtradare på Valhallavägen. Men de gröna har protesterat högljutt och handgripligt. Det senare genom saboterade maskiner och attacker mot arbetarna. Får man inte som man vill så är den representativa demokratin ett hinder. Då återstår våldet.

Mjölby och Gränna har sina förbifarter. Stockholm borde fått sin för 30 år sedan. Motståndet har varit kompakt från olika politiska grupperingar. Från diktaturkramarna till de som gärna skadar byggnadsarbetare.

Ännu ett bottenrekord i debatten presenterar Rasmus Waern i dagens Svenska Dagblad. Att skicka långtradare från Eslöv med destination Kiruna utanför stadskärnan anser denne arkitekt och arkitekturhistoriker vara ett angrepp på staden som kulturform. Tycker personligen att genomfartstrafik hotar staden betydligt mer. Men det är klart – jag är inte arkitekturhistoriker utan bara någon som tycker att det är bra de som åker från norr till söder utan ärende i Stockholm bara passerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar