torsdag 24 februari 2011

Gnäll en torsdagskväll


På väg hem vid pass kl. 15.40 rattade jag in mitt favoritprogram – Klassiskt på hemväg. Just då framfördes någonting på vevlira. Det lät som man hade efterfest i Orsa spelmanslag. Groggarna hade varit många, varför jag snabbt bytte till P 1. Där fördes ett samtal med SJ:s styrelseordförande om vinterns trafikproblem. Trodde först att det var programmet ”Människor och tro”. Stängde av.

Är en varm vän av konkurrens, avreglering och privatiseringar. Monopol är en styggelse. Lika illa blir det när oligopolen tar över och sätter marknaden ur spel. Elmarknaden är ett skräckexempel på det senare.

Sossarna och kommunisterna är i princip motståndare till allt som inte drivs i kommunal eller statlig regi. Idiotiskt! Å andra sidan får inte avregleringar och privatiseringar skyndas på av ideologiska skäl. Då finns risken att det blir fel.

Elmarknaden skrev jag om igår. Förstörd av politiker som inget förstått. Vilken begåvad man eller kvinna vill satsa på en verksamhet vars framtid uteslutande är en fråga om när den skall avvecklas. Tankeförbudet, en annan idioti, är den svenska lag som infördes av regeringen Carlsson under Birgitta Dahls tid som ansvarig minister för energi- och miljöfrågorna. Lagen innebar att det blev olagligt att förbereda uppförandet av en kärnreaktor i Sverige. Vansinne!

Sedan kom Göran Persson med det s. k bondeoffret. Barsebäck skulle stängas. Grattis till alla som äger och driver kolkraftkraftverk i Danmark och Polen. Låt oss inte heller glömma leverantörerna av olja till kondenskraftverken i Stenungssund och Karlshamn. Nedfallet är av dansk och polsk karaktär. Skogen dör.

Det lär finnas 40 operatörer inom järnvägstrafiken i Sverige. Det fungerar inte här men tydligen i Schweiz. Varför? Innan SJ tog över all trafik fanns det ett stort antal järnvägsföretag i Sverige och man kunde resa kors och tvärs. Även privata bussföretag. Det gick lik förb-t att resa.

Friskolorna gör övervinster, varför då? De kommunala skolorna får för mycket pengar. Vill man begränsa friskolornas vinster måste man se över hela finansieringen av skolan. Där finns mycket att spara in på.

Transportarbetareförbundet har misslyckats. Man hade som mål att 70 % av medlemmarna skulle rösta på socialdemokraterna – det blev bara 50 %. Vilken besvikelse! De sista gnälliga kommentarerna – varför skall en transportarbetare vara sosse? Varför skall transportarbetareförbundet satsa resurser på ett parti som hälften av medlemmarna tar avstånd från?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar