måndag 7 februari 2011

En lite ovanlig dag


Deltog i mitt första styrelsemöte i hyresgästföreningen. En närmast rabiat sosse betraktade mig som något som katten släpat in. Sedan förklarade han för mig att alla som satt runt bordet var där som opolitiska och sedan angrep han mig oavbrutet för mina politiska värderingar. Sitter i styrelsen som opolitisk och lyckas tydligen med detta, men den rödglödgade sossen ansåg att är man opolitisk så är man socialdemokrat. Tack och lov fanns det kloka människor i rummet.

Saliga äro de enfaldiga ty de skola besitta jorden – eller åtminstone hyresgästföreningarna.

Är medlem i Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek och har idag fått Pennan och Svärdet. En bok har jag beställt – Regementets medelklass. En bok om den svenska underofficerskåren, vilken kunde klassificeras som försvarets ryggrad. Denna bröts 1983 då dråpslaget kom i form av ny befälsordning. Sverige gjordes till allmänt åtlöje internationellt. Jag tog avsked från armén. Det senare kunde försvaret överleva, men det förra var icke särskilt hedrande och bidrog till försvarets förfall. Men det var ju demokratiskt och käckt.

Nu är jag glad över att jag kan bidra till att Sveriges enda arbetarparti håller på att lyfta landet upp ur moraset. Att vi fått ett tvåbefälssystem och aktiva moderater i hyresgästföreningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar