tisdag 22 mars 2011

Tisdagar med parkeringsförbud


Vintern har varit snörik och ställt till med en hel del problem för alla oavsett om man är bil-, buss- eller gångtrafikant. På vår Skrakgränd har felparkerarna varit legio. Och ingenting har hänt. Den enda gång jag kan påminna mig om att myndigheterna ingripit med kraft var när min vackra, vita Celica, en tjänstebil och garanterat uthämtad, forslades bort. Skrotbilarna stod kvar.

A propos borttransport av värdefull egendom så fockar socialdemokraterna Thomas Östros. Han lär enligt egen uppgift blivit ledsen. Personligen hade jag blivit förb-d. Kommer att sakna Östros inte minst på grund av hans likhet med Herr Flick i ’Allå, ’allå, ’emliga armén. Socialdemokraterna lär nog sakna honom av andra skäl, men det är inte mitt problem.

Under en tid har det basunerats ut vilka hemska vinster friskoleföretagen kan plocka ut. Dessa är riskkapitalbolag med basering på Jernsey och andra skatteparadis. Dagens Samhälle har undersökt förhållandena i friskolebranschen och funnit att den absoluta merparten av friskoleföretagen driver en skola. Dessutom är avkastningen blygsamma 5 %. Knappast att betrakta som övervinster.

Friskolorna får sina elever från föräldrar som tröttnat på kommunala betongskolor. Ansvarsfulla mammor och pappor vilka anser att barnen skall lära sig något – inte bara förvaras under lektionstid och mobbas under rasterna.

Det som borde uppröra alarmisterna är att den kommunala skolan är så misslyckad trots sina betydligt större resurser än friskolorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar