lördag 5 mars 2011

Split vision


Hämtar underlag till mina funderingar från mina upplevelser i det dagliga livet, vad jag läst och den alltid lika flyende inspirationen.

Alliansen och (MP) har enats om synen på illegala flyktingar – vilken Svenska Dagbladet beskrev som ”snällismen”. Det visar sig att det kommer att uppstå konflikter mellan olika myndigheter i handläggningen av dessa frågor.

Är gift med en utländska, d.v.s. enligt populasen svartskalle, och har många vänner och bekanta med skiftande hud- och hårfärger. Man ropar inte hurra över beslutet. Får som aktiv politiker många frågor i dessa avseenden.

Sverigedemokraterna avslöjar sig på nätet skriver DN på ledarplats. Vad man glömmer bort är vad som egentligen hände i Husby och hur etablerade media behandlade händelsen. Tiger man ihjäl vissa händelser i den politiskt korrekta andan, så kommer undervegetationen att frodas. Sanningen får vi tydligen aldrig veta.

Richard Swartz skriver om Guttenbergaffären i DN. Han har många poänger när han påpekar att en doktorstitel måste innebära en intellektuell hederlighet. Att doktorera innebär forskning, hårt arbete och en vetenskaplig grund att stå på. Min svärdotter är teknologie doktor och jag vet att denna lagerkrans och ring inte var gratis.


Tyvärr skall vi väl inte förhäva oss i den svenska akademiska världen då man doktorerat på konsten att städa toaletter. Den lär ha varit mycket tunn och godkändes av politiska skäl – icke vetenskapliga. Som flitig resenär i Tyskland vet jag att doktor är en mycket respekterad titel. Både älskade Monica och jag kan enligt tysk standard använda oss av denna. Personligen föredrar jag major. Detaljhandelskonsult låter lite torftigt.


Men å andra sidan har en Peter Axelsson vid Mittuniversitets Institution för samhällsvetenskap skrivit en uppsats om Upplevelser av toalettstädning. Tror jag håller mig till majorstiteln. Monicas uppfattning är inte inhämtad.

Min inställning till den s.k. svenska kyrkan är väldigt mycket split vision. Läser att Sofia församling i Stockholm utökar sitt mångfaldsarbete och anställer en muslimsk imam. Motivet att utträda ur denna Babylons sköka blir allt starkare. Varför skall jag avlöna en imam, när diakonerna inte söker upp de fattiga och ensamma åldringarna.

Min vackra Monica är katolik, d.v.s. tillhörande kristenheten – icke islam, så steget kanske inte är så långt.

Därmed är jag tillräckligt splittrad för ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar