tisdag 15 juni 2010

Betygens vara eller inte vara


Alla inser att det är mycket som står på spel den 19 september. Skall Sverige fortsätta att normaliseras eller skall vi göra resan tillbaka till 70-talet under Ohlys ledning? Alliansregeringen har påbörjat rengöringen av Augeas stall, men mycket återstår ännu.

En viktig fråga är skolan. Skall det DDR-inspirerade skolsystemet bevaras eller skall kunskaper och verklig utbildning prioriteras? Vänsterexperimentets grundsyn kan väl närmast beskrivas av (V):s och (MP):s syn i frågan. Motståndet är kompakt mot betyg och någon form av utvärdering av elevernas resultat. Enligt Wetterstrand och Ohly kommer en skola med betygssatta elever att kantas av utslagna och deprimerade elever utan framtidsutsikter. Som jag ser det kantas det nuvarande systemet av funktionella analfabeter och närmast oöverstigliga hinder för många att ta sig vidare till högre studier.

Forskningen visar på att betyg hjälper eleverna att se vad de är bra på och vad som de måste slita hårdare med. Och de som hjälps mest av betygen är de som kommer från studiesvaga miljöer. Där saknar man ofta förmågan att förstå de i fagra ord inlindade uppföljningssamtalen.

Sent skall syndaren vakna och det är definitivt för sent att brutalt väckas när man skall sluta grundskolan. Satsa på elevernas framtid – satsa på betyg tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar