söndag 13 juni 2010

Betraktelser en försommarkväll


Sitter och tänker på Jesu ord – Allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det gören I ock dem. Ty detta är lagen och profeterna. (Matt. 7:12, 1917 års översättning)

Ställer upp och kampanjar. Slitsamt, tar tid och kolliderar ofta med familjens intressen. Vad är det då som driver mig till Farsta Torg? Vill väl, önskar det bästa för min Monica, för Jonas och Eva, samt – inte minst – min älskade Viktor.

Allt vad I viljen … att Monica skall betala skyhöga skatter för att bidragslinjen skall gälla?

Allt vad I viljen… att Jonas och Eva skall både betala fastighetsskatt och förmögenhetsskatt för att de har köpt ett hus i Stockholmsregionen?

Allt vad I viljen … att Jonas och Evas föräldrar satsade på utbildning för sina barn? Och att de sedan skulle försörja de som genom den s k tankesmedjan ”Mänsklighet ” hävdar att de har rätt till en arbetsfri inkomst?

Allt vad I viljen … att min lille Viktor skall sitta av ett antal år i en flumskola där det slutar fler analfabeter än i den gamla folkskolan?

Allt vad I viljen … att min Viktor inte kan lita på rättssystemet utan att våldet breder ut sig?

Vill vi verkligen detta? Knappast – och därmed uppfyller vi kärleksbudskapet i dess egentliga innebörd. Ibland känns det lätt att vara moderat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar