söndag 28 augusti 2011

Frihet är det bästa ting


Landskrona har inlett en klappjakt på rökare. Rökning förbjuds inte bara på den kommunala arbetsplatsen, utan under all arbetstid. Detta oavsett om den anställde kör bil i yrket, jobbar utomhus eller hemifrån. Utbildningsnämnden vill dessutom utvidga policyn till att också omfatta snusning. En lärare som förlägger en del av arbetet hemma kommer alltså att bryta mot arbetsgivarens regler om vederbörande snusar under provrättningen.

Dessutom ska Landskrona stads policy bara gälla de anställda, inte de politiker och kommunalråd som drar några bloss mellan sammanträden där andras arbetsvillkor dikteras. Och sedan förfasar man sig över politikerförakt.


Att detta händer 2011 i ett Alliansstyrt Sverige gör mig inte bara bekymrad, det gör mig livrädd. Drivande i frågan är folkpartisten Lisa Flinth som anser att det viktiga med tobaksfri arbetstid är att vuxna är "goda förebilder". Rökpauserna ska väck! Tänk på barnen!


Brukade tala med min son om social ingenjörskonst och dess konsekvenser. Vi talade mycket om hur det ideala samhället skall skapas. Och kom fram till att det fanns många olika uppfattningar om hur ett sådant skulle kunna se ut. Oavsett hur det skulle bli så skulle ogräset rensas ut. Sedan kunde ogräset definieras på olika sätt. Det kunde vara borgare och kulaker, judar och undermänniskor, rökare och måttlighetskonsumenter av alkohol. Sonen insåg att egentligen är gulag/Auschwitz och systembolaget två sidor på samma mynt. Folkpartisten Lisa Flinth vill föra utvecklingen, läs avvecklingen av de misshagliga, ett steg vidare.


Alliansens förbudsparti par préférence, Kristdemokraterna, ligger långt under riksdagsspärren. Med partiföreträdare som Lisa Flinth lär Folkpartiet snart börja tävla med (KD) i utförslöpan.


2 kommentarer:

  1. Bra - vi måste tala om detta. Jag har också skrivit på MinaModerataKarameller. Vårt KF ska i morgon ta detta beslut om samma sak. Det ska börja gälla den 1 september.

    Jag är placerad som förste ersättare och vet ej om jag kommer att tjänstgöra men gör jag det så kommer jag att uttala mig i frågan rejält. Det bekymmersamma är att den här kommunen är moderatledd.

    SvaraRadera
  2. Det finns många anledningar att behålla systembolaget. En är valfriheten. Nu har vi ett stort sortiment till hyggliga priser att välja bland. Konsum och macken kan bara ha ett litet sortiment. Se livsmedelsaffärerna på kontinenten!

    Läs http://ingrideckerman.blogspot.com/2011/06/tar-moderaterna-bort-alkoholmonopolet.html

    SvaraRadera