fredag 23 april 2010

Ny demokrati – Farstaversionen


På torsdagskvällen var det stadsdelsnämnd i Farsta. Såssarna, mer eller mindre desperata över Förbifart Stockholm- katastrofen, slog knut på sig själva. Man levererade 8 skrivelser och krävde att dessa skulle beredas av tjänstemännen i förvaltningen. När majoriteten avslog dessa krav så skulle det voteras. Så det var ett fasligt voterande.

I denna parlamentariska lekstuga hävdade en såsse-ledamot att han är vald av Farstaborna. Men det är han ju inte alls. Det är den socialdemokratiska partiorganisationen som gett honom ett mandat. Och ett arvode gubevars.

I nämndens sammanträdeslokal sitter opposition och majoritet mitt emot varandra. Det leder mina tankar till världens mest politiskt korrekta trossamfund – Svenska Kyrkan. Man har ju våldfört sig på det mesta så även Fader Vår. Den heter numera vår fader och har en haltande rytm och ett torftigt språk. I Bönen heter det ”inled mig icke i frestelse…” i den urvattnade omskrivningen ”utsätt mig inte för prövning…” När jag blickar ut över den rödgröna sörjan utsätts jag för en prövning men definitivt ingen frestelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar