söndag 18 april 2010

En söndag i april nådens år 2010


Tankesmedjan Mänsklighet har huggit på mig igen och den ledande såssen i Farsta, Gunnar Sandell, har slagit fast att ”Moderaten Roland Bjurström är gammaldags konservativ”. Känner mig inte särskilt förolämpad.

Låt Arne & Gunnel få leva tillsammans heter en Facebookgrupp som jag just blivit medlem av. Det är ett ärende som engagerar mig. Citerar ”Gunnel 85 & Arne 93 har i 63 år varit lyckligt gifta och levt tillsammans i eget boende. För ett par veckor sedan blev Gunnel dålig och både Arne och deras barn insåg att Arne inte kunde klara av att sköta henne själv hemma.
Då började jakten på en lägenhet där paret kunde få bo tillsammans och få den hjälp vi alla behöver någon gång i livet.” Sedan gick det åt h-e. Kommunen har givit beskedet vänta och se.

Vänta på vad? Att döden skall lösa Eskilstuna kommuns problem? Knappast ett civiliserat sätt att behandla gamla människor i livets slutskede.

Gunnar Sandell skriver på Tankesmedjan Mänsklighets hemsida ”Jag håller med Mänsklighet om att samhällets grad av civilisation avgörs av hur de svagaste och mest utsatta behandlas.” Eskilstuna styrs av såssarna. Där kan vi se graden av civilisation omsatt i den Sandellska praktiken.

Är glad för att jag är gammaldags konservativ och civiliserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar