onsdag 19 januari 2011

Stil och klass


Det är verkligen inte varje dag man äter lunch tillsammans med Deras Majestäter Konungen och Drottningen. Inte heller tillsammans med republiken Estlands president. Men idag hade hustrun och jag förmånen att få övervara en sådan.

Vackert inbjudningskort undertecknat av kommunfullmäktiges ordförande. På inbjudningskortet fanns, vilket är praxis i dessa sammanhang, också dresskoden – i det här fallet mörk kostym. För min del innebar det en mörkblå kostym med väst och ett fickur. Tyvärr har klockkedjan inte anpassat sig helt till min expansion, men det gick att ordna.

För min del är en officiell lunch med höga gäster inte jämförbart med att inta nödvändiga kalorier och spårämnen i företagets lunchrum. Tyvärr fanns det en deltagare som solkade festen. Vederbörande dök upp i tröja! Vilket parti han tillhörde har jag en teori om. För min del var han en förolämpning mot statsöverhuvudena och mot övriga gäster.

"There Ain't No Such Thing As A Free Lunch", brukar man säga, men denne man borde bjudits på en korv med mos på närmast gatukök. Den fria lunchen skulle ”betalas” med anpassade kläder.

Verkar som det behövs en utbildning i korrekt uppträdande och dito klädsel för de som har fått väljarnas förtroende att representera dessa i officiella sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar