torsdag 20 januari 2011

Debutant i Stadsbyggnadsnämnden


Idag var det min debut i Stadsbyggnadsnämnden. Borgarrådet Regina Kevius klubbade med en otrolig hastighet.

Finner uppdraget både spännande och utmanande. Det är ju nu som framtidens Stockholm formas i både stort och smått. Från stora byggnadsprojekt till inglasade balkonger. Närboendes intressen skall balanseras mot de övergripande målen.

Är novis i dessa stycken men hoppas kunna lära mig under resans gång. Har viss erfarenhet av plan- och byggmål från länsrätten, numera Förvaltningsrätten i Stockholm. Sänder rådmannen Allan Johansson m fl. en tacksamhetens tanke. Allan var och är synernas okrönte konung. Kunnig, vänlig men mycket bestämd och med en enorm erfarenhet. Syner kan ju vara mycket laddade. Utsikter som försvinner, murar, anlagda för dryga pengar rivas och mycket annat. Om dessa erfarenheter är en hjälp eller en belastning i mitt nya uppdrag återstår att se.

En annan läxa lärde jag mig som ordförande i Fagersjö Byalag. Centrumet, Havsörnstorget, skulle rivas och där uppföras fem mycket höga hus. Även ett sjätte var inplanerat. I samverkan med Fagersjö Trädgårdsstadsförening blev det trenne något lägre. En hård kamp gav en viss utdelning.

Det skall bli spännande. Härliga framtid – det mesta är ogjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar