söndag 23 oktober 2011

Greed is not good


Greed, for lack of a better word, is good. Greed is right, greed works. De klassiska orden kommer från Gordon Gekko i åttiotalsfilmen Wall Street. Tror inte på det för ett ögonblick. Girigheten är, med all rätt, en av de sju dödssynderna. Straffet i helvetet för denna synd är att
sitta i en kittel med kokande olja.

Girigheten har brett ut sig i samhället. Är sällan eller aldrig överens med vänsterns olika proteströrelser, men den amerikanska Occupy Wall Street-rörelsen känner jag viss sympati för. Besökte en bank härom veckan och kände mig inte som kund utan som ett objekt. Läste prislistan på olika tjänster och insåg att jag skulle vara tacksam för att jag slapp betala inträde för att man skulle beröva mig mina pengar.

Anser det omoraliskt att skattebetalarna skall försörja fullt friska och arbetsföra människor genom alltför generösa bidragssystem. Anser det minst lika omoraliskt, ja t o m oanständigt, att bonusbelönade bankdirektörer förväntar sig att vi skall kratsa kastanjerna ur elden för dem när de misslyckats med diverse tveksamma affärer.

Greed is not good.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar