torsdag 21 oktober 2010

Lesefrüchte


Har suttit av ett sammanträde i Farsta stadsdelsnämnd. En blandad upplevelse – minst sagt. Meningslösheter diskuterades i evigheter. Oppositionen i världsklass visade sina sämre sidor. Deras skrivelser visade på att skolan misslyckats med rättstavning och mycket mer. När en av tjänstemännen hade redovisat, på ett mycket klargörande sätt, ett ärende så ställde en representant för oppositionen en fråga om vad tjänstemannen just hade sagt. Blir bara trött och less.

Väl hemkommen så fick man äntligen ägna sig åt något vettigt. Nu är detta gjort och skall ägna några minuter åt mina funderingar.

Samlar på böcker. Läser mycket och anser att mitt liv skulle vara så fattigt utan alla mina vänner bland böckerna. Som någon sagt – ett hem utan böcker är som en trädgård utan blommor.

Just nu läser jag Michel Tourniers bok Älvakungen Hans verk behandlar det fantastiska, han hämtar sin inspiration från traditionell tysk kultur och katolicismen. Älvakungen är en mycket mångtydig berättelse som jag avnjuter i ganska små portioner. Med många sidhänvisningar i mitt anteckningsblock.

Vet att mycket av mitt liv bygger på Lesefrüchte. Har fått förmånen att upptäcka både litteratur, musik och mycket annat som kallas bildning. Tack mor, far och alla de lärare som stimulerade en ibland ganska motvillig elev.

Frågan är vad vet och kan de som suttit av den svenska skolan. Min son växte upp med bl. a Bellman. Vet att han älskar och kan sin Bellman. Han läser mycket och hans liv är präglat av Lesefrüchte.

När jag lyssnat på sossar och kommunister i Farsta stadsdelsnämnd inser jag att Lesefrüchte inte är vad dessa eftersträvar. Kanske därför det anses som ouppnåeligt. Kanske tycker kommunisten att vi skall skandera till Gulag med alla. Särskilt de med viss bildning. Och sossarna håller med. Avslutar mina funderingar med lyssna till Comedian Harmonists. En judisk sånggrupp som dog när man genomförde die Endlösung. Där slutar mina funderingar.

1 kommentar:

  1. Vilken glädje det är att följa din blogg Roland! Din humor, din klokhet... jag njuter!
    Ha en trevlig helg!
    Hälsningar, Olivia

    SvaraRadera