söndag 24 oktober 2010

Det politiska språket





När en diplomat svarar ja menar han kanske, om han svarar kanske menar han nej. Svarar han nej är han ingen diplomat. När en dam svarar nej menar hon kanske, svarar hon kanske menar hon ja. Svarar hon ja är hon ingen dam.

I det politiskt korrekta språket är det inte lätt att vara vare sig dam eller diplomat. Råkar vara gift med en kvinna som kan kallas svartskalle. Hon har svart hår och mörka ögon. Alltsammans mycket vackert som jag ser det. Brukar faktiskt ibland kalla henne för min egen lilla svartskalle när jag vill vara lite raljant och samtidigt öm. Men det är inte politiskt korrekt och jag inser den negativa laddningen i uttrycket.

Neger är ett ord som inte får användas. Som en vänsterpartist sa – det betyder slav. Fullständigt fel – det betyder svart. Vikingarna använde namnet blåmän.

I mitt umgänge finns svartskallar, negrer och zigenare. Det är vad de är, men blir inte mindre eller sämre människor för det. Men dessa förminskas genom det politiskt korrekta språket. Där finns min vän zigenskan som ibland klär sig traditionellt men mestadels i andra kläder. Hon har f ö en god klädsmak. Där finns min mycket gode vän och hans mycket vackra och välklädda fru som båda måste beskrivas som negrer. Barnen är dessutom mycket väluppfostrade och familjen ett föredöme. Men de har en annorlunda pigmentering. Och vår underbara granne, negressen, som jobbar och sliter så hårt för sig själv och sin dotter. Ännu ett föredöme och ett exempel. Jag beundrar henne.

Sverigedemokraterna hämtar sin styrka och sina väljare genom att språket fjärmar dem från vad de ser och vad eliten vill att de skall tycka och hur de skall formulera sig för att bli accepterade.

Lyssnade till ett lysande anförande av Gunnar Hökmark. Han talade om vi och dem. Hur vi stoppar in människor i ett fack, trycker ner dem i en låda – vi och dem. Min fru – fel hårfärg, låda 1. Mina vänner med fel pigmentering eller etnicitet – låda 1.

För min del handlar det om individen. Älskar min peruanska hustru, med det innebär inte att jag älskar alla peruaner, o s v. Varje individ har sitt värde oavsett hårfärg, pigmentering eller annat som man kan slå ner på.

Tyvärr är detta med att dela in mänskligheten och stoppa ner dem i olika lådor inte (SD):s uppfinning. Det finns det parti som numera kallar sig (V). Där har man verkligen stoppat i människor i lådor – det här fallet låda 2. Det som är unga kommunister, ung vänster är täcknamnet, kallar mig, min fru, familj och alla våra vänner för jävla borgarsvin. Eller som Bitch Boys sjunger: ”Jag vill inte bli som ni, ni era jävla borgarsvin! Jag vill bara vara mig själv, jag vill bara va mig själv.”

Hur det gick för borgarsvinen i Ohlys idealstat vet vi. Miljoner dog. Och de unga kommunisterna hyllar massmorden. Låda 2 är nog värre än bli ansedd som svartskalle eller kallad neger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar