onsdag 11 augusti 2010

Skytte


Monica och jag har varit på skjutbanan och skjutit precision. Kära frun är mycket duktigare än jag, varför jag inser att jag även i detta avseende är henne underlägsen. Det är väl det som kallas jämställdhet. För skytte är en jämställd sport.

Vi prövar på både precision- och fältskytte. I den senare disciplinen skjuter man mot målfigurer på okända avstånd från ett antal skjutstationer i terrängen. Efter en tävling så satt Monica och funderade över skyttet. Hon tyckte att precisionsskyttet var mera en kontemplativ verksamhet medan fältskyttet påminde mer om livet självt.

Skyttet är i mångas ögon en kontroversiell sport. Vapen är farliga. Vapen kan döda. Därför är skyttet omgärdat av nästan absurda bestämmelser vad avser innehav mm. Men den s k ”barnflickan” i Knutby kunde köpa en revolver med ammunition på Sergels Torg. Säljaren följde med henne ut till Farstanäset och lärde henne hantera vapnet och provskjuta det.

Vapen associerar till krig. Också ganska naturligt, då vapen används i krig. Var aktiv officer under det radikala 70-talet. Den tid då det kalla kriget pågick och det av östblocket kallade ”fredens hav” – Östersjön – var allt annat än fredligt. Fick ofta höra att jag som officer hade ett mycket tveksamt yrke. Ingen tror väl att en brandman är pyroman, men en officer var någonting åt pyromanhållet. Brukade citera Mao: ”Ett land har alltid en armé – sin egen eller någon annans.” Gick inte hem. Då brukade jag säga att krig är en sport för gentlemän, varefter jag ansågs som en fullständig idiot.

Vad händer om olyckan är framme den 19 september. Blyförbudet aktualiseras igen trots att bly är en metall som är beständigt mot luft och syror. Knappast en högrisk i naturen.

Det blir ännu hårdare tag mot oss som är legala vapenanvändare. Monica och jag, vilka sällan eller aldrig använder vapen när vi till äventyrs har skiljaktiga meningar, kommer att få begränsningar i den s k vapengarderoben.

Med andra ord svårare för Stickan Arksand och andra entusiaster att ha legala vapen, men enklare för ”barnflickor” att köpa vapen på den illegala marknaden. Det är valet den 19 september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar