onsdag 30 november 2011

Sur del – två uppföljningen


Det har kommit till vår kännedom brukar det ibland heta från myndigheter eller företag som på ett eller annat sätt uppfattar sig som ertappade. Det har idag kommit till min kännedom att en formulering i mina Funderingar från Farsta av den 25 november har sårat och väckt anstöt. Formuleringen är – ”när pöbeln löper amok.”

Som alla vet var stämningen under den öppna frågestunden i Farsta Stadsdelsnämnd den 23 november mycket hätsk. En enig nämnd försökte förklara att uppsägningen av förskolan i Sköndal inte var något som nämnden kunde påverka. Det enda som den eniga nämnden strävade efter att klargöra var att Farsta Stadsdelsnämnd har ett ansvar för barnen – inte för ett privat företag som har en konflikt med sin hyresvärd.

När stämningen tenderar att urarta och invektiv och personangrepp blir kvintessensen av nästan tre timmars munhuggning då började jag fundera. Som jag försökte uttrycka i bloggen – en utomordentlig besvikelse. Spridda hågkomster från mina studier i sociologi och psykologi fick mig osökt att tänka på någon form av masshysteri där även normalt tänkande och sunda människor sveps med av den förhärskande stämningen. Mot bakgrund av min sinnestämning efter mötet så använde jag en metafor som kanske kunde missuppfattas. I så fall beklagar jag detta. Anser inte att bekymrade och oroade föräldrar skall anse sig som pöbel. Möjligen som missledda.


Fritiof Nilsson Piraten är en av mina favoritförfattare. Han skrev att man kan inte beskriva en stoppnål utan att en cyklop känner sig kränkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar