torsdag 18 november 2010

Ingen nämnd - ingen dömd


Är föreningsordförande i Farstamoderaterna. Bland många av de uppgifter som åvilar en sådan är att föreslå nämndemän till tings- och förvaltningsrätt. En grannlaga uppgift då nämndemännen är domare och skall fatta beslut om människors väl och ve. Och skulle man se på de kravspecifikationer som anges bör den framtida nämndemannen vara en korsning mellan Einstein och Stålmannen. Vederbörande skall vara normalfördelad avseende ålder, etnicitet och kön. Det enda som inte specificeras är skonumret.

Att en nämnd deltar i domstols avgöranden är en månghundraårig tradition i Sverige. Genom nämndens medverkan i den dömande verksamheten får medborgarna insyn i domstolarnas arbete och domstolarna tillförs en vidgad kompetens och lokal förankring.

Om domstolarna inte kan fungera utan lekmannadomarna – varför behandlar man då i vissa domstolar nämndemännen som något katten släpat in? Tjänstgör i Södertörns tingsrätt – en många stycken tvivelaktig upplevelse. När jag tillskrev lagmannen angående kallelser mm fick jag ett svar där jag tilltalades som mindre vetande. Vill då fästa uppmärksamheten på att min akademiska utbildning ligger på licentiatnivå, men lagmannen ”bara” är en juris kandidat. Det speglar en attityd, tyvärr.

När jag utträdde ur nämndemannaföreningen fick jag ett brev där man pekade på att man minsann ökat dagarvodet från 300 kr i början av 70-talet till 500 kr så kunde man enkelt räkna ut att arvodet borde ligga på ca 2 700 kr. Tingsrätten förväntar sig att nämndemannen avsätter en hel dag för förrättningen. Sedan råkar denna sluta 1145 varvid en notarie anser att detta är en halvdag, d v s ett halvt arvode. Om man som jag har andra saker att uträtta här i tillvaron så anses detta helt ovidkommande. Förhandlingarna kan komma pågå långt in på kvällen. Skall nämndemannen avstå från alla andra aktiviteter efter kl 1700?

Men kan då inte nämndemannaföreningen agera? Där verkar man nöjd med att man fått nyckelbrickor och möjligheten att få dricka kaffe med lagmannen.

Har försökt övertala ett antal yngre medlemmar att åtaga sig uppdraget som nämndeman. Känner mig i dessa avseenden som en telefonförsäljare som inte är helt ärlig.

Nämndemannakåren är för gammal anses det, Utan alla dessa hängivna pensionärer skulle rättsväsendet kollapsa. Men dessa skall fasas ut och frågan blir då vilka fyller luckorna? Vilka kan med kort varsel rycka in? Och otack är nämndemannens lön. Åtminstone i Södertörns tingsrätt.

1 kommentar:

  1. Att lekmän ska sitta och döma människor i domstolar är nästan lika dumt som att ha lekmannaläkare i operationssalarna. Jag har själv varit nämndeman (också i Södertörn, lustigt att vi aldrig stött på varann där) och blev då än mer övertygad om att den funktion nämndemännen fyller är i stort sett obefintlig. Nämndemannasystemet är en tradition som med gott samvete kan avskaffas.

    Om man inte vill gå så långt kan man i alla fall göra som föreslås av Jusek i en debattartikel i G-P:
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.490771-anvand-namndeman-dar-de-behovs

    /Jesper Svensson

    SvaraRadera