tisdag 27 juli 2010

Överraskningar


Två överraskningar mötte mig idag. Den första var när jag lyssnade på Vinyl 107 – även kallad radio senil. Fick höra studentsången – något som är lika aktuellt för de som slutar skolan som helan går, men i alla fall. Sedan kom Thomas Bodström och berättade att var tredje som slutar skolan inte får något jobb. Han påstod att ungdomsarbetslösheten är 30 procent. Som jurist kan han naturligtvis inte räkna, men som lagvrängare göra svart till vitt. Det finns ingen 30 procentig arbetslöshet bland ungdomar. Den är hög, men minskas inte genom att det blir ännu dyrare att anställa unga människor. Bodström, född in i nomenklaturan, ger brännvinsadvokaten ett ansikte.

Nästa överraskning mötte mig med Mitt i Söderorts insändarsida. Där uttalade sig Felicia Ohly från ung vänster, f d kommunistisk ungdom, om ungdomsarbetslösheten. Vill inte bemöta vad jag anser vara kvalificerat svammel.

Vore det inte bättre om Felicia Ohly läste sin historia och insåg att hon är i sällskap med nazister och slika figurer. Tydligen även Thomas Bodström. Men vad gör man inte för makten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar