torsdag 29 juli 2010

The Importance of Being Earnest


Åska och störtregn har drabbat vår vackra Fagersjö. Athos måttligt road och krävde under nattens oväder husses sällskap. Matte är, som namnet anger, favoriten vad gäller mat, men när Tor dundrar fram med sina bockar föredrar han tryggheten hos husse. Athos snusade vid mina fötter under köksbordet och jag läste en god bok under tiden som Tor körde runt, regnet strilade ner och timmarna rann undan.

A propos åskväder – min vackra fru är peruanska. Vet att det är att svära i kyrkan att tala om nationaldrag – ja, utom när det gäller svenskar och brännvin – men nog har hon ett latinskt temperament. Detta tar sig uttryck på olika sätt bl. a att hon tycker att jag är excentrisk. Ser framför mig en kuf och mumlar lite om att jag kanske i viss mån har personlighet. Hon håller delvis med och anser att jag är väldigt svensk.

Monicas påstående manar dock till viss eftertanke. Vad gör mig till excentrisk? Min siste regementschef som aktiv officer, översten Henry Magnusson – själv mycket excentrisk – tyckte att jag var född ett antal århundraden för sent och skulle passat som kondottiär.

Är jag excentrisk för att jag anser det stötande att offentliga personer uppträder i publika sammanhang som om de var på väg att rensa ogräs i trädgården? Att Sahlinskans språk stör mig? Att hon talar till oss på ett sätt som mera passar sandlådans treåringar än det offentliga samtalet? Att skolan varken bildar eller utbildar och att läroplanerna verkar ha som mål att föra oss till Neanderthalarnas stadium? I så fall är jag verkligen excentrisk och stolt över detta.

Är en sann vän av frihet och avskyr kommunism och nazism samt en hel del andra ismer. Min övertygelse är att ”politikens primat” måste brytas och att individer och familjer måste få bestämma själva över både ekonomi och barnledigheter. Att ta in (V), kommunisternas parti, i en regering är mig motbjudande. Är förvånad över att (MP) vill vara i sällskap med arvtagarna till Sovjetunionen. En av planetens värsta miljöförstörare.

Är moderat och tycker att partiets omvandling till Nya Moderaterna är välkommen. Detta har gjort att ungefär var tredje svensk är att betrakta som ”excentrisk”. I storstadsområdena många fler. ”Båd' stat och lagar oss förtrycka, vi under skatter digna ner”. En strof i Internationalen jag uppskattar för dess ”excentricitet”.

Uppskattar mycket vad en annan ”excentriker”, Charlie Weimers, skrivit i en debattartikel i Aftonbladet. Tar mig friheten att citera. ”Man har indoktrinerat svenska elever sedan 60-talet i en kultur där sociala koder och moraliskt beteende ses som småborgerligt och påtvingat. Därtill tyckte de (vänsterexperimentet med medlöpare) att Gudrun Schymans pengagrill i Almedalen var ett genialt PR-drag. Att slänga, bränna, hälla ut och slösa för att få uppmärksamhet. Om vi dessutom inte ska bindas av moraliska beteendekoder och sociala normer, så borde det rimligtvis gälla alla. Nöjesklassen, Gudrun Schyman och rödvinsvänstern hamnar i samma fåra, en motståndsficka av översitteri, verklighetsflykt och smaklöshet.”

Varför valde jag The Importance of Being Earnest som rubrik? Den engelska titeln är en lek med ord om vikten av att vara ärlig. Ett annat val kunde varit Hycklarnas afton. Nu skall jag fortsätta vara excentrisk och läsa några essäer av Stig Strömholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar