söndag 28 juni 2009

Vad får man över

Är företagare och betalar F-skatt. Jag ser vad jag betalar i skatt och vad som blir över till hustrun och mig. Detta inkluderar också de så kallade arbetsgivaravgifterna, vilka är en mycket missvisande benämning.

Har varit chef och lönesättare för mina medarbetare. Har då ofta mött följande resonemang. Medarbetaren tjänar 30 000 kr per månad, men får bara utbetalt 15 000 - 20 000 kr per månad. Differensen beror på landsting- och kommunalskatt. Varför får jag inte ut mer? Har då försökt förklara att din egentliga lön är 45 000 kr, vad företaget de facto betalar. Vad som står på ditt lönebesked är 30 000 kr och vad du sedan får på lönekontot är vad politikerna tar ut för tjänster och omfördelning mm. Och vad dessa anser sig begripa bättre än du.

Om man sedan ser vad man betalar i indirekta skatter så blir ekvationen för den enskilda människan än dystrare.

Tänker man också på de s k skattekilarna om man vill använda sig av hantverkare m fl tjänster, så inser man de enda vinnarna är stat och kommun.

Mitt förslag är att alla - inte bara företagare - får ett skattekonto där allt, inklusive de s k arbetsgivaravgifterna skall betalas före den 12 varje månad. Sedan skulle vi en skattedebatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar